Al sinds 1995 is de Brommobiel aan een flinke opmars bezig in Europa. Het heeft een tijdje geduurd voordat men dit vervoersmiddel als een mogelijk alternatief voor de auto ging zien. In de aanschaf is een brommobiel niet het goedkoopste, maar in het verbruik blinkt een brommobiel behoorlijk uit. De bijkomende kosten voor onderhoud, verzekering en brandstof zijn stukken lager dan die van een auto.
De brommobiel is een kleine auto die rijbewijsvrij mag worden bestuurd. Toch moet een brommobiel zich houden aan de regels van een personenauto, dit met een beperkte snelheid van maximaal 45km per uur. Vaak wordt een brommobiel in de volksmond 45km auto genoemd.
Brommobielen zijn verkrijgbaar in diverse modellen en types, van pick-up tot cabrio en van citycar tot sportscar.
Een Brommobiel moet volgens de wet aan een aantal voorwaarden voldoen:
Een Brommobiel heeft een aantal voordelen ten opzichte van een auto:
De luxe waarvan de nieuwere Brommobielen zijn voorzien:
Uit een recent onderzoek in Frankrijk is gebleken dat in een brommobiel de minste verkeersslachtoffers vallen (slechts 0.38% van alle verkeersslachtoffers). Dus we kunnen wel stellen dat dit erg laag is. Hoe komt dit nou?
Aixam was de eerste fabrikant van brommobielen die zich bekommerde om de veiligheid van de gebruikers.
Sinds 1988 onderwerpt Aixam al haar modellen aan crash tests door middel van botsingen aan de voor-, zij- en achterkant, hoewel de wetgeving dit niet voorschrijft. Aixam is de enige fabrikant van brommobielen die voor al deze autotests is geslaagd.
U mag rijden in een brommobiel wanneer u 16 jaar of ouder bent en in het bezit bent van een rijbewijs AM. Hiervoor dient u een theorie en praktijkexamen af te leggen bij het CBR. Wanneer u bent geslaagd kunt u vervolgens uw rijbewijs AM aanvragen bij uw gemeente.
» meer informatie over de rijbevoegdheid